logo2

  leafe

     Νικόλαος Ι. Γεωργογιάννης MD.MSC

 
               ΜΑΙΕΥΤΗΡΑΣ - ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ - ΓΥΝΑΙΚΟΛΟΓΟΣ
 

Τηλέφωνο ιατρείου

 

210 4190301

 

Διατροφή στην Κύηση

 

Η διατροφή της εγκύου επηρεάζει άμεσα την πορεία της εγκυμοσύνης και τη φυσιολογική ανάπτυξη του εμβρύου, αλλά και τη μακροπρόθεσμη υγεία της μητέρας και του παιδιού. Κατά το πρώτο ήμισυ της εγκυμοσύνης, οι διατροφικές απαιτήσεις αφορούν κυρίως την ποιότητα, ενώ κατά το δεύτερο ήμισυ η ποσότητα είναι μέγιστης σημασίας, για την εξασφάλιση της ανάπτυξης του εμβρύου.

Οι ενεργειακές ανάγκες της εγκύου αυξάνονται κατά 300 θερμίδες ημερησίως στο 2ο και 3ο τρίμηνο της κύησης. Η συνολική αύξηση του σωματικού βάρους καθόλη τη διάρκεια της εγκυμοσύνης εξαρτάται από το βάρος που είχε η γυναίκα κατά την έναρξη της εγκυμοσύνης καθώς και από τον αριθμό των παιδιών που κυοφορεί.

Συγκεκριμένα, συνίσταται οι ελλειποβαρείς γυναίκες (ΔΜΣ < 19,8 kg/m2) να αυξάνουν το βάρους τους κατά 12,5-18 κιλά, οι φυσιολογικού βάρους (ΔΜΣ: 19,8-26 kg/m2) να αυξάνουν το βάρος τους κατά 11,5-16 κιλά, οι ελαφρά υπέρβαρες (ΔΜΣ: 26-29 kg/m2) δε θα πρέπει να ξεπερνούν τα 11,5 κιλά ενώ οι παχύσαρκες γυναίκες (ΔΜΣ > 29 kg/m2) δεν θα πρέπει να αυξήσουν το βάρος τους περισσότερο από 7 κιλά. Σε περίπτωση διδύμων, συνίσταται η αύξηση βάρους κατά 15,9-20,4 κιλά και στην περίπτωση τρίδυμων, αύξηση του βάρους κατά 22,7 κιλά.

ΔΕΙΚΤΗΣ ΜΑΖΑΣ ΣΩΜΑΤΟΣ ΔΜΣ (BMI)= Βάρος (kg)/Ύψος (m2)

Τα θρεπτικά συστατικά στα οποία πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι οι πρωτεΐνες, ο σίδηρος, το φυλλικό οξύ και το ασβέστιο.

 

Πρωτεΐνες: Τρόφιμα τα οποία είναι πλούσια σε πρωτεΐνες είναι το κρέας (λευκό και κόκκινο), το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα αυγά και τα όσπρια.

Οι πρωτείνες πρέπει να αποτελούν το 20% της αναγκαίας καθημερινής παροχής σε ενέργεια.

 

Σίδηρος: Ο σίδηρος είναι διαθέσιμος στο κρέας, στο ψάρι, στα πουλερικά, στα αυγά, στα όσπρια, στα προϊόντα ολικής άλεσης και στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά. Ο σίδηρος φυτικής προέλευσης δεν είναι τόσο καλά αφομοιώσιμος όπως ο σίδηρος ζωικής προέλευσης. Ωστόσο, η απορρόφηση του σιδήρου αυξάνει με παράλληλη κατανάλωση πηγών βιταμίνης C, όπως τα εσπεριδοειδή και τα λαχανικά (πχ .πιπεριά, ντομάτα, μαϊντανός, μπρόκολο), ενώ εμποδίζεται από τις πολυφαινόλες (τσάι, καφές), το φυτικό οξύ (όσπρια, δημητριακά ολικής άλεσης), το οξαλικό οξύ (σπανάκι, φύλλα παντζαριού) και το ασβέστιο τροφίμων και συμπληρωμάτων. Οι συνολικές ανάγκες του σιδήρου κατά την κύηση είναι περίπου 1070mg. Επειδή η ημερήσια αύξηση των αναγκών σε σίδηρο είναι 9mg/ημέρα και δεν είναι εύκολο να καλυφθεί μόνο από τη διατροφή, συνιστάται η πρόσληψη συμπληρωμάτων (συνήθως 30mg ημερησίως).

Επιθυμητές βασικές τροφές πλούσιες σε σίδηρο είναι οι παρακάτω: κρέας μοσχαρίσιο που περιέχει 1,8mg ανά 100γρ ωμής τροφής, όσπρια που περιέχουν 5mg ανά 100γρ ωμής τροφής, αυγό που περιέχει σίδηρο 2,4mg το 1 αυγό, σπανάκι που περιέχει 2,4mg ανά 100γρ ωμής τροφής, γαλοπούλα που περιέχει 2,2mg ανά 100γρ ωμής τροφής, ψάρια άπαχα που περιέχουν σίδηρο 1mg ανά 100γρ ωμής τροφής, και κοτόπουλο που περιέχει 0,9mg ανά 100γρ ωμής τροφής.

 

Φυλλικό οξύ: Πολύ καλές διαιτητικές πηγές φυλλικού οξέος αποτελούν τα σκούρα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, ο χυμός πορτοκαλιού, τα όσπρια και οι φράουλες. Όλα αυτά περιέχουν κατά μέσο όρο 75-100 μg φυλλικού οξέος ανά μερίδα. Στόχος είναι να αυξηθεί η πρόσληψη φυλλικού οξέος κατά 200μg κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης (600μg/ημέρα έναντι των 400μg/ημέρα πριν την κύηση). Οι αυξημένες αυτές ανάγκες μπορούν να καλυφτούν χωρίς τη χορήγηση συμπληρώματος, αν η έγκυος καταναλώνει άφθονα φρούτα και λαχανικά. Όταν η πρόσληψη από τη διατροφή είναι ανεπαρκής, τότε πρέπει να χορηγούνται συμπληρώματα των 300μg. Το φυλλικό οξύ είναι απαραίτητο για την ανάπτυξη του νευρικού συστήματος κατά την διάρκεια του πρώτου τριμήνου και συμβάλλει ιδιαίτερα στην ανάπτυξη του εγκεφάλου και της σπονδυλικής στήλης.

 

Ασβέστιο: Τρόφιμα τα οποία είναι πλούσια σε ασβέστιο είναι το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα ψάρια που τρώγονται με κόκαλα, τα όσπρια και ορισμένα πράσινα φυλλώδη λαχανικά. Από την αρχή της εγκυμοσύνης αυξάνεται το ποσοστό απορρόφησης του ασβεστίου συγκριτικά με τους υπόλοιπους ενήλικες (στο τρίτο τρίμηνο περίπου διπλασιάζεται), ενώ παράλληλα παρατηρείται και μείωση της απέκκρισης του από τα νεφρά.

Τροφές που περιέχουν 300mg ασβεστίου: 240ml γάλα, 150γρ γιαούρτι, 30gr παρμεζάνας και γραβιέρας, 40γρ Gouda, Edam, κεφαλοτύρι, 70γρ τυρί φέτα, 5 φλιτζάνια μπρόκολο βρασμένο, 7 φλιτζάνια σπανάκι βρασμένο, 2 φλιτζάνια φασόλια άσπρα, 120γρ αμύγδαλα

 

Οι ανάγκες σε υγρά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης αυξάνονται σημαντικά, κυρίως λόγω της αυξημένης απώλειας, αλλά και της αλλαγής της σύστασης του σώματος της γυναίκας (π.χ. αμνιακό υγρό). Συνιστάται η πρόσληψη περίπου 2,5 λίτρων υγρών ανά ημέρα, και οι ανάγκες μπορούν να καλυφθούν μέσω στερεών τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε νερό (ιδίως φρούτων και λαχανικών), μέσω του πόσιμου νερού αλλά και άλλων ροφημάτων, όπως οι χυμοί, το γάλα, και το τσάι, βάζοντας πάντα την έννοια του μέτρου στην κατανάλωση ροφημάτων που περιέχουν καφεΐνη.